#1

Pulse Width Modulation (PWM)
היכולת לשנות את מרווח הפעימות בצורות הגל Square ו-Pulse





Q


Quantize
פעולה שגורמת לתווים או אירועים להתיישר ברשת של תזמון מסויים או בחריצי זמן קבועים או מותנים. פעולה זו מאפשרת ל"ישר" ול"התאים" את האורכים של התווים המנוגנים לתוך תבנית קבועה מראש. הפרמטרים ל -Quantize כם בדרך כלל חלקי תיבה, סיגנון וכו' . . .


R


RAM / ROM
זיכרונות הנמצאים במכשירים כדוגמאת מחשבים וסינטיסיזרים. ההבדל המשמעותי ביתר בין שני הסוגים הוא: RAM - Random Access Memory - סוג של רכיב זיכרון המשמש לשימור נתונים מכל סוג למטרות גישה מהירה ושמירת נתונים זמנית. אם לא קיים גיבוי של מתח (סוללה) יעודי לרכיב, זיכרון זה ימחק בכל פעם שהמחשב יכבה. ROM - Read Only Memory - סוג של רכיב זיכרון המשמש לשמירת נתונים קבועים. תוכנו של רכיב זה לא נמחק כאשר מכבים את המכשיר.

Real Time
ביצוע פעולה מסויימת בזמן שפעולה אחרת מתבצעת. המונח החל לתפוס תאוצה ברגע שיצאו מערכות הקלטת כונן לשוק שאיפשרו לבצע פעולות ואפקטים על הקלטה כאשר ההקלטה בעיצומה. עיבוד צליל ב Real Time דורש יכולת מיחשוב גבוהה ביותר, למזלנו כמעט בכל בית כיום יש מחשב על (כמעט).

Resolution
בהירות, יכולת הבחנה, דיוק, צפיפות - כל אלו מתיחסים לרזולוציה. מונח זה בא לתאר איכות ויכולת של מכשירים. ככל שהמספר גבוה יותר, כך האיכות/יכולת גבוהה יותר. לדוגמא כרטיס קול בעל רזולוציה של 16 Bit טוב יותר ואיכותי יותר מכרטיס קול בעל רזולוציה של 8 Bit.

Resonance
רזוננס הוא כמות ההדגשה של התדרים הקרובים לגבול הנקבע על ידי הפילטר. שימוש נכון ברזוננס הוא המפתח ליצירת עניין בתוצר של הפילטר. מוזיקת האסיד (מי שזוכר) התאפיינה בצלילי ה Tb-303 אשר לרוב נוצרו על ידי שימוש ברזוננס גבוה ושינוי ערך זה.



Ring Modulator
מן אפקט הלוקח שני סאונדים ומחזיר את ההבדל ביניהם. ההבדל מתבטא בהחסרת צורת גל קול אחת מהשניה כך שישארו רק התדרים שלא מופעים בשניהם. לתוצר הסופי יש בדרך כלל סאונד מאטלי.




S


Sample
דגימת סאונד, שמירת צליל בפורמט דיגיטלי. כאשר דוגמים סאונד, צורת הגל מנותחת ומומרת לצורה דיגיטלית שניתנת לטיפול על ידי המחשב, הסינטי וכו'.

Sampling Rate
מונח זה מתיחס למחזוריות שבה צליל נבחן כדי להמירו לצורת איחסון דיגיטלית ז"א רזולוצית (ראה ערך) הממיר (ADC) לדגום את האות העובר דרכו. תדר הדגימה המינימלי הוא כפול מהתדר הגבוה ביותר הנדרש לדגימה. לדוגמא, בדגימת אודיו באיכות גבוה (תדר מקסימלי שמיע הוא 20 קה"ץ), תדר הדגימה המינימלי צריך להיות 40 קה"ץ. תדרי דגימה אופייניים הם: 11 קה"ץ לדיבור, 44.1 קה"ץ למוזיקה.

Sequencer
בתירגום מילולי-רשם רצף. הסיקוונסר הוא מקליט מידי השומר כל אלמנט של ביצוע מוזיקלי כסדרה של ארועים ברצף הזמן הניתנת לשינוי ועריכה. הסינקוונסר קיים כמכשיר עצמאי, כחלק מהסינטיסיזר או כתוכנת מחשב. הסיקוונסר מאפשר הקלטה והשמעה של נתוני מידי בצורה של ערוצים נפרדים לכלים השונים.


Syncronisation
תהליך בו המערכת, הכוללת כמה מכשירים, מבטיחה שהם יעבדו באותו תיזמון. לרוב זה אומר, התחלה והפסקה של פעולות, נגינה באותו קצב וכו'. לשם סינכרון משתמשים בקוד זמן מסוג כלשהו, כמו SMPTE, פעימות מידי וכדומה.

Synth Syncronisation
הרבה סינטיסיזרים אנלוגיים מאפשרים לאוסילטור אחד להיות מסונכרן עם השני. גל הקול המגיע מהאוסילטור הנישלט יפסק ויתחיל מחדש כאשר גל הקול המגיע מהאוסילטור השולט יפסק, ללא התחשבות באורכים שלהם.

Synthesizer
כלי נגינה אלקטרוני המסוגל להפיק צליל, לרוב בצורה מסונטזת (צליל שנבנה במיוחד). ישנם סינטיסייזרים הכוללים מקלדת המשמשת לעצם הנגינה, אך קיימים גם "מודולים", שהם סינטים נטולי מקלדת, אך מחוברים באמצעות מידי לשאר חלקי המערכת. שיטת הפקת הקול של כל סינטיסייזר, יחודית ליצרן , כל יצרן ושיטת הסינטזה שלו. שיטת הפקת הצליל יכולה להיות שימוש בצורת גל דגומה, יצירת צליל חדש באמצעים אלקטרוניים, וכדומה. T

TB-303
A synthesizer created by Roland in the 1970s for accompanying guitarists, but which was discovered by the dance movement in the late '80s. It is the entire foundation of acid. Only about 20,000 were made so they are now very expensive.
Timbrality
מספר הכלים השונים שסינטיסיזר יכול לנגן בזמן מסויים. קיים שוני בין המונח Timbrality לבין המונח Polyphonic. הראשון מדבר על מספר הכלים השונים שניתן לנגן בו זמנית ואילו השני מדבר על מספר הצלילים השונים (של אותו כלי) שניתן לנגן בו זמנית.
Tracker
שיטה נוספת לכתיבת מוזיקה. Tracker כולל סיקוונסר ובדרך כלל גם סאמפלר. המשתמש מקליד תווים (בדרך כלל בעזרת מקלדת המחשב) לתוך טבלה. כל שורה בטבלה מיצגת 1/4 ביט, כל עמודה בטבלה מייצגת ערוץ. מספר קבוע של שורות, בדרך כלל 64, מיצג פאטרן (pattern), הפאטרנים מתחברים יחד בכדי להכין שיר שלם. שיטה זו היא פשוטה יחסית ומאוד איטואטיבית ליצירת מוזיקה.

Velocity
הודעת מידי המייצגת את עוצמת הנגינה על המיקלדת. העצמה נמדדת על פי הזמן שחלף מרגע הנגיעה בקליד ועד שהוא לחוץ עד הסוף.


*קרדיט לפורום אחר.