#1

Control input
כניסה (וירטואלית בדר"כ) לתוך אחד המודולים של הסינטיסיזר. דרך כניסה זו ניתן לשלוח צורת גל מסויים (לדוגמא גל SINE פשוט) אשר תשנה את גל הקול במודול. השינוי יכול להתבטא בשינוי ווליום, גובה צליל, סגירת פילטר וכו'.

Cross-modulation
שוב מונח הקשור בסינטיסיזרים למיניהם. מונח זה מדבר על היכולת של חלק אחד בסינטיסיזר לשנות ולהשפיע על התוצר שמופק בחלק אחר של הסינטיסיזר. modular synths (סינטיסיזרים מודולרים) הם בעלי היכולת הגבוה ביותר של Cross-modulation משום סינטיסיזרים אלו בנויים ממודלים שונים המחוברים בינייהם (על ידי כבלים, או חיבורים ווירטואלים). שיטת החיבור היא : לכניסה של מודול מסויים מתחברת היציאה של מודול אחר ועל ידי כך, כל מודול יכול לשלוט בחברו.

D

DAC
Digital to Analouge Converter - ממיר אות דיגיטלי לאות אנלוגי. בשימוש במעבר של הסאונד "החוצה", מן המחשב טל הרמקולים / מכשיר הקלטה וכו'.

DCA
Digitally Controlled Amplifier בהקשר לסינטיסיזרים לא אנלוגיים - החלק האחראי לויסות הצליל הבסיסי עד לרמת ווליום מנורמלת.

DCF
Digitally Controlled Filter בהקשר לסינטיסיזרים לא אנלוגיים - החלק האחראי להחסרת, ניפוי תדרים מסויימים.

DCO
Digitally Controlled Oscialltor בהקשר לסינטיסיזרים לא אנלוגיים - החלק האחראי ליצירת הצליל, גל הקול הבסיסי המקורי.

Delay
פרמטר מסויים הקובע את הזמן אשר יעבור מרגע הפקודה להשמעת הצליל ועד להשמעת הצליל עצמו. קיים אפקט בסיסי בשם זה אשר תפקידו הוא לתת, כעבור זמן מסויים, עוד מופע של הסאונד המקורי. שיפורים נוספים לאפקט זה כוללים : שליטה בעוצמת שני הסאונדים, שליטה על ה-cutoff של הסאונד השני, קביעת Panning (מיקומו של הצליל במרחב הסטריאו) וכו'... גירסא נוספת של אותו האפקט נקראת MultiTap Delay ושיטת העבודה נשארת זהה, ההבדל העיקרי הוא, שבגרסת ה-MultiTap מדובר על עבודה עם מספר רב (יותר מאחד) של מופעי הסאונד המקורי.


DirectSound
חלק מחבילת DiretX של חברת מיקרוסופט. ה-DirectSound מאפשר לתוכנות שונות לתקשר בצורה טובה יותר עם כרטיס הקול ובכך להקטין את רמת הציפייה (Latency). בגרסאות החדשות של ה-DirectSound יש גם חטיבת אפקטים מובנים שניתנים להפעלה על קבצי אאודיו ומידי.

DSP
Digital Signal Processor מעבד מיוחד אשר מיועד לעבודה עם כמות גדולה של מידע המועבר במהירות גבוהה בזמן אמת. מעבד זה מתאים במיוחד לעבודה עם אודיו דיגיטלי. חלק מכרטיסי הקול היקרים (והטובים) יותר, מכילים כמה מעבדים שכאלו, בכדי להגיע לעוצמת מיחשוב גבוהה יותר ובכדי לא לגרום לעומס על המעבד הראשי של המחשב. מעבדי ה-DSP החדשים מכילים בתוכם רכיבי זיכרון ולכן ניתנים לתכנות בקלות, ניתן לתכנתם להיות אפקטים ו/או סינטיסיזרים שונים.

Dynamic range

טווח העוצמה בין האות החזק ביותר לחלש ביותר. בהקשר למוזיקה ניתן להגדיר זאת כהבדל בין עוצמת הווליום הגבוהה ביותר לזו הנמוכה ביותר. במערכות דיגיטליות מדובר בדרך כלל על הרזולוציה של המידע לדוגמא: 6 Db . במערכות לא דיטליות מדובר על ההבדל בין רמת העוצמה המקסימלית לבין עוצמת רעש הרקע הסטטי.

Dynamics Processor
שם כולל לקבוצת כלים שתפקידה הוא לתקן ולעצב את עוצמת הצליל. לדוגמא Compander, Compressor, Ducking, Expander, Gate.

E

Envelope
מונח כללי הבא לתאר: שינוי מסויים במאפייני גל ספציפי לאורך זמן קבוע מראש. דוגמאות למעטפות שליטה : מעטפת שליטת ווליום - ADSR Volume Envelope וכו'


Equalization - EQ
הגברה או הנמכה של עוצמות (לא ווליום) תדרים שונות. התדרים באודיו מתחלקים לנמוכים (Low), בינוניים (Treble), גבוהים (High). כשאר הנמוכים מיצגים צליל יותר "באסי" נמוך ועמום וככל שעולים בתדרים כך התדרים מיצגים צלילים גבוהים ובהירים יותר. עיקרון ה-EQ הוא לתקן פגמים באודיו ו/או לעצב את אופי הסאונד כרצוננו.


F

Filter
בהקשר כללי : -פילטר הוא שם כללי למכשיר המנפה תדרים מסויימים מצורת גל נתונה. בהקשר של מוזיקאים : - פילטר הוא מה שמונע מחומרים מזיקים להיכנס לריאות. - פילטר הוא מה שמונע מהגרגירים של הקפה לצוף בכוס. בהקשר המוזיקלי : -פילטר הוא המכשיר או התוכנה האחראית לניפוי תדרים מסויימים מהאודיו הנתון. קיימים 4 סוגי פילטרים : LowPass-מאפשר רק לתדרים הנמוכים יותר מההגדרה שניתנה לעבור. HighPass-מאפשר רק לתדרים הגבוהים יותר מההגדרה שניתנה לעבור. BandPass-מאפשר רק לתדרים הנמצאים בין הגבולות שהוגדרו לעבור. Notch-מאפשר לכל התדרים לעבור חוץ מאלו שנמצאים בין הגבולות שהוגדרו.




בכל פילטר יהיה את הכפתור, הנקרא לרוב Cutoff או Filter Freq, שבעצם יציין את הנקודה ממנה התדרים הרצויים נחתכים ואת כפתור ה Resonance שיציין את כמות הדגשת התדרים בנקודת החיתוך. למשל, כאן אפשר לראות פילטר מסוג highpass לדוגמא (ראה מונח highpass) שמסנן את התדרים הנמוכים (היי פס - מעבר לגבוהים). ציר ה X בגרף שלו מראה על מעבר התדרים, רואים שבתדרים הגבוהים (צד ימין) יש מעבר, ובתדרים השמאלים אין מעבר. אם נזיז את כפתור ה Cutoff נקודת חיתוך התדרים תזוז בהתאם, לכיוון הגבוהים, או הנמוכים, ובהתאם לזה הגרף. ניתן לראות בליטה קטנה בנקודת החיתוך, שהיא בעצם הרזוננס. בלי רזוננס בכלל, לא יהיו הדגשי תדרים כלל, אלה רק סינון - אם נביע את זה בגרף זה יראה כמו הכפתור הימני לכפתור הלחוץ בתמונה למעלה.



Flanger
אפקט הבנוי בבסיסו שוב על פי עיקרון העיכוב (Delay). האפקט נוצר כאשר שני צלילים זהים משולבים יחד כאשר אחד מהם מעוכב (Delay) וערך העיכוב כל הזמן משתנה.


Frequency Modulation (FM)
שיטה זו של סינטזת צליל מאפשרת ליציאה (output) של אוסילטור אחד לשנות ולהשפיע על הצליל של אוסילטור שני. בשיטה זו ניתן ליצור צלילים מורכבים מאוד תוך שימוש בגלי קול בסיסיים. אורגני ימאהה DX משתמשים בשיטה זו.

Full Duplex
סטנדרט בעולם כרטיסי הקול שאומר, יכולת הקלטה והשמעה בו זמנית. כרטיסי הקול הישנים היו בסטנדרט Half duplex ולא תמכו ביכולת הקלטה והשמעה בו זמנית.



G
Gain
עצמת ההגברה של גל מסויים נקראת Gain על ידי מעגל אלקטרוני (או וירטואלי). ה-Gain מגביר את עצמת הקול הנכנסת לווליום מסויים. מעגל כזה ניתן למצוא לדוגמא שאשר עוסקים בהקלטת מיקרופון.

GM ,General MIDI
תקן שנוצר עלי ידי יצרניות חומרה ותוכנה למידי, הקובע באיזה מספר תוכנית יופיע כל כלי נגינה, לשם תאימות בין מכשירים ותוכנות שונים. תוך שימוש בתקן הזה, נקבע בנק של צלילים יחודיים אשר ימצא על כרטיס הקול וישמש את הבסיס ליצירה והשמעה של קבצי מידי.

Granular Synthesis
שיטה נוספת ליצירת צליל. בשיטה זו הצליל מחולק למקטעי מידע קטנטנים. כאשר מפעילים מניפולציות שונות על הצליל, כל מיקטעי המידע הנ"ל מושפעים וכך ניתן ליצור צלילים מאוד מיוחדים.




H



High-pass
סוג של פילטר המאפשר אך ורק מעבר תדרים אשר גבוהים מהתדר הנקבע.


I


-
J

-
K

-
L

Latency
העיכוב בין לחיצה על תו במיקלדת השליטה, או שינוי באחד הפרמטרים אשר בונים את הצליל, ועד לשמיעת הצליל. במכשירים (חומרה) כמעט ואין עיכוב ואילו בכלים ווירטואלים (תוכנה) העיכוב תלוי באיכות כרטיס הקול, מהירות המחשב, התוכנה עצמה ועוד. Latency נמדד במילי-שניות (1/1000 שניה). דרייברים שונים כדוגמת ASIO (ראה ערך) מקטין את זמן העיכוב בצורה משמעותית. זמן עיכוב נמוך (עד 20 מילי-שניות) הכרחי ליצירת מוזיקה ממבוססת מחשב.

LFO
Low Frequency Oscillator- מודול (אחד החלקים) של הסינטיסיזר. פעולתו דומה לפעולת אוסילטור רגיל, ההבדל הוא בתדירות הגל היוצא. ב-LFO תדירות הגל היא מאוד נמוכה, ז"א גל איטי. משתמשים ב-LFO על מנת לשלוט מודולים אחרים. לדוגמא ה-LFO בצורת גל סינוס ( SINE ) יכול לשלוט על הווליום של הצליל הסופי וכך לגרום לאפקט של ווליום עולה ויורד


Looping
תהליך של חזרה חוזרת ונשנית על חלק מסמפל (או כולו) על מנת ליצור צליל אחיד ומתמשך. תהליך הלופינג מבוסס על מציאת הנקודות הנכונות של ההתחלה והסיום של סאונד מסויים, כך שנק' הסיום תתאים מבחינה הרמונית/קיצבית/לוגית לנק' ההתחלה.

Low-pass
סוג של פילטר המאפשר אך ורק מעבר תדרים אשר נמוכים מהתדר הנקבע.



M

Midi
הקיצור של Musical Instrument Digital Interface. פרוטוקול תקשורת שהוחלט עליו בתחילת שנות ה-80 עלי ידי חמשת חברות המוזיקה הגדולות. ה-MIDI מאפשר תקשורת בין כלים מוזיקליים (התומכים בתקן זה). על ידי שימוש בכלים תומכי MIDI, כלי נגינה אחד לדוגמא, יכול להורות למכשיר אחר איזה צליל להשמיע ומתי. במשך הזמן ועם התקדמות הטכנולוגיה עברו מכשירים לא מוזיקליים להשתמש בתקן זה לדוגמא, מכשירי אפקטים ופיקוח תאורה. דוגמאות לשימוש : - מקלדת שליטה המחוברת למחשב ושולטת על בנק צלילים פנימי. - שני סינטיסיזרים המחוברים ביניהם והאחד שולט על השני.

MIDI Clock
פעימות מידי, ידוע גם כ-"סינק מידי". רצף של הודעות המכיל נתוני קצב ותזמון(התחל, הפסק וכו') למטרות סינכרון (התאמה) בין כלי מידי שונים במערכת אחת.

MIDI Interface
ממשק המידי הוא התקן המתחבר למחשב האישי, ומאפשר לו לתרגם נתוני מידי לנתונים המובנים על ידי המחשב. לעיתים הממשק הנ"ל כולל אפשרויות מתקדמות של סינכרון ופעימות מידי. לרוב אין צורך בממשק מסוג זה, מפני כרטיסי הקול מגיעים עם ממשק מידי משולב בתוכם, אלא אם כן מדובר על מקרים של מחשבים ניידים, כרטיסי קול לאודיו בלבד וכו'.