#1

מתכונן לקראת הגיבוש? הזהר מ....!!
בני נוער רבים מעבירים את עצמם מסכת ייסורים קשים במהלך ההכנה לקראת הגיבושים והגיוס ובכך נחשפים לפציעת ספורט חמורה מאוד. היא חמורה הרבה יותר מדלקת או שבר, חמורה הרבה יותר מחבלה או משפשוף, והיא נקראת אימון יתר (over training).

הסיבה שהיא חמורה הרבה יותר מכל פציעה אחרת מכיוון שלהחלים ממנה לקוח משמעותית הרבה יותר זמן מפציעה קונבנציונאלית, והסימפטומים שלה מתעתעים מאוד. הם מתעתעים מאוד לבן הנוער שמתאמן לקראת הצבא מכיוון שכשהוא נתקל בהם, הוא בטוח שעליו להתאמן חזק יותר, מה שמוביל למעגל הרסני שבסופו של דבר המתאמן מושבת לחלוטין.

Over training מגיעה בעיקר אחרי תקופות אימונים ממשוכות, ארוכות, מתונות יחסית, ללא מנוחה מספקת וללא הקשבה של המתאמן לגופו.

אז איך יודעים שאתם מתאמנים יותר מידי קשה? נפרט מס' דוגמאות קלאסיות..

א.חוסר שינה – האבסורד בנושא זה הוא ככל שאתה מתאמן חזק יותר, ככה אתה עייף יותר, ואתה חפץ לשינה, אבל לא מצליח להירדם. הסיבה לכך היא שהגוף בטראומה מתמשכת. חוסר יכולת לישון הוא אחד המדדים העיקרים לאימון יתר, מי שמתאמן חזק ולא מצליח להירדם בלילה, עליו לעצור ולשאול את עצמו מה לא בסדר.

ב. חוסר שיפור מתמיד – העניין הזה הוא בעייתי אך ניתן לומר בצורה כוללנית שאם לאורך תקופה יחסית ארוכה (6-8 שבועות) אין שיפור באימונים וירידה בתפקוד, אתם מתאמנים יותר מידי. תוכנית אימונים אמורה להיות מלווה במחזורי אימון, כאלה שממחזור למחזור אתם צריכים להפיק תוצאות טובות יותר ושיפור. אם לאורך תקופה ארוכה אתם מתאמנים חזק מאוד ורק יורדים ברמה, יש סיכוי טוב שאתם באימון יתר.

ג. תשישות מוגברת לא מצליחים לעלות מדרגות? כואב כשיורדים מהמיטה בבוקר? לוקח פרק זמן ארוך מאוד "להיכנס" לאימון ולהתחמם? כל צעד נראה לכם כמשימה בלתי אפשרית? הפעם היחידה שאתם מרגישים טוב במהלך היום הוא בחלק הכי אינטנסיבי באימון? ברוך הבא. אתם תשושים. יש לכם אימון יתר, יש לעצור הכול ולהבין מה לא בסדר.

ד. ירידה במוטיבציה זה החלק העצוב באימון יתר. אתם רוצים להתאמן, לעבור את הגיבוש זה הדבר היחידי שאתם חושבים עליו, אתם אובססיביים לגבי זה, אבל אין לכם כוח לצאת לאימונים. זה נורמאלי לגמרי כאשר אתם באימון יתר, הגוף שלכם מאותת למוח שלכם, די, תן לי לנוח. ולכן אתם בקונפליקט תמידי ובחוסר מוטיבציה כל פעם שאתם צריכים לצאת לאימון. כמו מקודם, משהו לא בסדר!

הסימפטומים הרשומים בכתבה זו הם רק העיקריים והמרכזיים באימון יתר. ישנם כמובן עוד רבים. השורה התחתונה היא די פשוטה, אם אתם לא יודעים מה אתם עושים, אם אין לכם רקע יציב ומקצועי בתורת האימון, אם אין לכם ניסיון וידע הסימפטומים האלה יכולים להיראות כאילו אתם לא מתאמנים מספיק. האבסורד הגדול הוא שמתאמן ממוצע רק ידחוף חזק יותר כאשר הסימפטומים הללו יגיעו, מה שיצור רק החמרה של הפציעה.

אז איך מחלימים כאשר זה מגיע? ואיך נמנעים מזה?
קצרה היריעה מלהכיל את כל הפרטים... באופן עקרוני, מנוחה מוחלטת או הורדה משמעותית בנפח האימונים תוביל לשיפור במצב.
כלל אצבע אומר שחודש של אימונים בעצימות נמוכה יובילו ליציאה מאימון ייתר.
הטעות הגדולה ביותר הינה המשך אימונים, מצב שכזה יוביל לבטח לגיבוש\יום סיירות עם ביצועים גרועים.

אבל חשוב מכל, רק אצל קבוצת אימון ומאמן אשר קשוב לכם כפרטים בודדים ולא כקבוצה, רק אצל אדם אשר יודע מי אתם ומה אתם, ורק כאשר יש מעקב, יהיה ניתן באמת לדעת מה מצבכם ולקבל את התשובות המקצועיות לשאלות!
בשורה התחתונה, פשוט תיגשו למאמן שלכם בקבוצה, ותתייעצו איתו!
אימון בטוח ומשמעותי!
ובהצלחה במיונים לקראת הגיוס!


*קרדיט לאתר xtrain.co.il.