#1

3 דברים שיקלו על הלמידה למבחן

ההכנה למבחנים דורשת סבלנות, מיומנות וריכוז. מרבית הסטודנטים והתלמידים נדרשים לעשות דרך ארוכה עד שהם מפתחים את התכונות הללו, ובינתיים הלמידה הופכת לחוויה מתסכלת ומייאשת. פגישות לימוד הופכות לפגישות בטלה והתבדחויות, שעת הלימוד נדחית מהיום למחר וממחר למחרתיים, ומפה לשם יום המבחן הגיע והתלמיד אינו מוכן כלל. מכאן הדרך קצרה לאובדן הביטחון העצמי ולכישלונות נוספים.


3 עצות פשוטות וקלות ליישום

כדי לשפר את התמונה ואת מצב העניינים, אין צורך בהבטחות גרנדיוזיות ובטקסים מסובכים. לפני שאתם מתחילים ללמוד הקפידו על שלושה דברים בסיסיים ופשוטים.
שתייה מרובה – אין כמו שתייה כדי להקנות ערנות ותחושת חיוניות. הימנעו ממשקאות ממותקים או עתירי קפאין אשר עשויים לגרום לתחושת מתח וחרדה. מצאו לעצמכם בר מים קרים ושתו מים מינראליים בשפע, תוך שאתם מוסיפים עוד ועוד כוסות ככל שאתם מתקדמים. כאשר הגוף רווי במים יכולת הקליטה שלכם טובה יותר, אתם ערניים יותר ומרגישים בריאים וחזקים יותר.

הימנעו מהסחות דעת – כאשר אנו עוסקים בפעילות רצויה ומהנה אנחנו שוקעים לתוכה ושוכחים לשים לב מה קורה סביבנו. מן הצד השני, כאשר אנחנו מנסים ללמוד ולעבור על מידע רב שאינו מעניין אותנו בהכרח – כל הסחת דעת תגרום לנו לעצור ולהפסיק להתרכז. לכן חשוב במיוחד פשוט לחסום את הדרך לרעשי הרקע. אם אין ברשותכם חדר נפרד ומבודד עשו שימוש באטמי אוזניים או באוזניות איכותיות אשר יבודדו אתכם מהעולם שבחוץ.

העצה השלישית היא פשוטה אפילו יותר – לא לומדים בשכיבה או כאשר אתם סרוחים על הספה. תנוחות אלו משרות נמנום ומכניסות אתכם לאווירה שאינה מתאימה ללימודים כלל. הקפידו לשבת בתנוחה זקופה, על כסא מתאים וליד שולחן.

אם כך, אנו רואים שהעצות הללו עוסקות כולן בסביבה הפיזית ולא נוגעות כלל במניעים הפסיכולוגיים אשר מכשילים אתכם. מסתבר שכאשר אנחנו מכניסים את עצמנו לתנוחה הנכונה ומבטיחים את הערנות והריכוז – כבר עשינו חלק ניכר מן הדרך לעבר לימודים איכותיים יותר.


עצות נוספות אשר יסייעו לכם ללמוד היטב

ישנן עצות נוספות שניתן להיעזר בהם כאשר אתם מנסים לסלול את הדרך לבניית הרגלי לימוד נכונים. ראשית, אל תחזרו על טעויות. אם הלימוד בקבוצה, או עם חבר מסוים, נכשל – עשו לכם הרגל ללמוד לבד לתקופת מה. בנו מחדש את הביטחון העצמי ורק אז נסו ליהנות שוב מיתרונות הלמידה המשותפת.

מקובל לטעון ששוקולד וממתקים מסייעים לערנות. יש מן האמת בטענה הזו, אך לאחר שיא קצר של ערנות שנובעת מפירוק הסוכר, תחוו בהכרח צלילה משמעותית. טוב הרבה יותר לבחור באגוזים, פחמימות מורכבות, קטניות – כל סוג של מזון שיעניק לכם את האנרגיה שאתם זקוקים לה לאורך זמן.

הקפידו על תאורה טובה, שינה איכותית וטמפרטורה נוחה. ככל התנאים האלו ייטיבו עמכם וישפרו את יכולת הריכוז שלכם.