TGF.co.il - הסבר|מה זה IQ
 
מציג תוצאות 1 עד 3 מתוך 3
עוד |
  • צפיות: 3,462
  • תגובות: 2
  1. Hell מנותק/ת מורחק
    תאריך הצטרפות
    20.01.2008
    שם פרטי
    WwW.TGF.Co.Il
    הודעות
    1,799
    #1

    מנת משכלאנגלית Intelligence Quotient, ובקיצור IQ)

    תוצאה מספרית המושגת בסדרת מבחנים קבועים, שפותחו במטרה למדוד את מידת התבונה (יכולת שכלית, אינטֶליגנציה) של הנבדק, בהתאם לקבוצת הגיל ביחס לשאר האוכלוסייה. במבחנים אלה מוצגות שאלות לוגיות, מרחביות, מתמטיות ומילוליות.
    סר פרנסיס גלטון (1822) הוא הראשון שמייחסים לו פיתוח מבחנים להערכת היכולת האינטלקטואלית. גלטון התעניין בתורשה, וסבר שאינטליגנציה מורכבת מכישורים תפיסתיים וחושיים המועברים מדור לדור. כך, ככל שהמערכת התפיסתית של האדם רגישה ומדויקת יותר, עולה האינטליגנציה שלו. גלטון בנה סוללה של מבחנים אשר מודדים משתנים דוגמת היקף הראש, זמן תגובה, זיכרון וחדות ראיה. הוא העביר את סוללת המבחנים שבנה לכ- 9,000 נבדקים בבריטניה, אך נכשל במציאת מתאם בין משתנים אלה לבין מדדים אל אינטליגנציה.
    מבחני ה-IQ הראשונים עבור ילדים פותחו בשנת 1905 על ידי אלפרד בינה ותיאודור סיימון. בעקבות העברת חוק חינוך חובה בצרפת, ביקשה הממשלה ליצור מבחן שיעריך את היכולת האינטלקטואלית של הילדים לצורך סיווג התלמידים לרמות. בינה סבר שאינטליגנציה צריכה להימדד באמצעות משימות שדורשות היגיון ופתרון בעיות ולא על ידי כישורים תפיסתיים. בינה המציא את המונח גיל מנטלי (Mental Age) וטען שילד מעוכב או פחות אינטליגנטי יבצע את המבחן ברמה המאפיינת ילד צעיר יותר, בעוד ילד מחונן יתפקד ברמה המאפיינת ילד בוגר יותר. במבחן שבנה היו פריטים ברמת קושי עולה, וככל שהילד הצליח לענות על יותר שאלות הגיל המנטלי שלו הוערך כגבוה יותר. הגיל המנטלי הושווה לגיל הכרונולוגי של הילד על מנת להעריך את רמת התפתחותו השכלית. עם זאת, מאחר ובשלב מסוים האינטליגנציה נותרת קבועה ואילו הגיל ממשיך לעלות, נוצר קושי להעריך את רמת האינטליגנציה בקרב מבוגרים.
    מבחן סטאנפורד-בינה נבנה על בסיס פריטי המבחן של בינה, אשר הותאמו לאוכלוסייה האמריקאית על-ידי לואיס תרמן מאוניברסיטת סטנפורד ב1916. במבחן זה, כל פריט דורג לפי הגיל בו רב הילדים ענו עליו נכון. גילו המנטלי של הילד נקבע על פי סיכום מספר הפריטים עליהם ענה נכונה. המבחן השתמש בנוסחה הבאה לחישוב מנת המשכל: מחלקים את הגיל המנטלי של הילד בגילו הכרונולוגי ומכפילים את המנה ב-100, התוצאה הינה מנת המשכל (גיל מנטלי\גיל*100=מנת משכל). לדוגמה, ילד בן 8 עם יכולת מנטלית של ילד בגיל 10, היה מקבל את מנת המשכל 125 לפי נוסחה זו: 10/8*100=125 = 125IQ. בהתאם לגישה המודרנית שמתייחסת לאינטליגנציה כמכלול של יכולות שונות, מחולקת הגרסה המעודכנת של מבחן סטנפורד-בינה לארבעה תחומים עיקריים: הגיון מילולי, הגיון מופשט/ויזואלי, הגיון כמותי וזיכרון לטווח קצר, ולכל נבחן מחושב ציון נפרד בכל תחום מארבעת תחומי במבחן.

    מבחני ה-IQ המקובלים כיום פותחו בשנת 1939 על ידי דייוויד וקסלר, שסבר שמבחן סטנפורד-בינה נותן משקל יתר לתחום השפתי ואינו מתאים לאוכלוסיית המבוגרים. סולם האינטליגנציה למבוגרים של וכסלר (WAIS – Wechsler Adult Intelligent Scales) מחולק לשני חלקים: מילולי וביצועי, ולכל נבחן מחושב ציון נפרד בסולם המילולי ובסולם הביצועי, בנוסף לציון האינטליגנציה הכללי. בחלק המילולי של המבחן ישנם תתי מבחנים כגון ידיעות כלליות, הבנה מילולית, יכולת מתמטית, הפשטה מילולית, זכירת ספרות ופירושי מלים, ואילו בחלק הביצועי ישנם תת מבחנים כגון השלמת תמונות, סידור תמונות, קוביות, הרכבת עצמים, וקידוד. ציון נפרד מחושב לכל תת מבחן, ומאפשר לקבל תמונה מקיפה של נקודות החוזק והחולשה של הנבחן. מאוחר יותר פיתח וכסלר גם מבחן אינטליגנציה לילדים (WISC – Wechsler Intelligent Scales for Children).
    התפלגות מנות המשכל היא התפלגות נורמלית (יוצרת גרף מקורב לפעמון). מנת המשכל הממוצעת בכל קבוצת גיל היא 100, וסטיית התקן היא 15. בחלוקה גסה של התפלגות מנות המשכל: לכ-68 אחוז מהאוכלוסייה מנת משכל של בין 85 ל-115, ולכ-95 אחוז מהאוכלוסייה מנת משכל בטווח ה"נורמלי" - בין 70 ל-130. מנת משכל נמוכה מ-70 מעידה בדרך כלל על פיגור שכלי. אדם שמנת המשכל שלו היא מעל 130 נחשב בדרך כלל ל"עילוי גדול" ומעל 145 ל-גאון, אם כי הבחינה בודקת רק את רמת ההבנה והלוגיקה במספרים והנדסת המרחב, ולכן אינה מעידה על כישרון בתחומים אחרים, כגון מוזיקה או ציור.
    התפלגות ציוני האינטליגנציה אינה התפלגות פעמון סימטרית. ישנם יותר בני אדם בעלי ציונים נמוכים במיוחד, מתחת למנת משכל 70 (שתי סטיות תקן מתחת לממוצע), מאשר בני אדם בעלי ציונים גבוהים במיוחד, מעל למנת משכל 130 (שתי סטיות תקן מעל לממוצע).
    תוצאות המבחן הן יציבות לאורך זמן, וגם לאחר אימון ותרגול, מרבית האנשים אינם משפרים את ציונם ביותר מחצי סטיית תקן.

    מבקרי התחום טוענים כי אינטליגנציה רגשית משפיעה על התוצאות. כמו כן קבוצות מיעוטים רבות טוענות כי המבחנים מושפעים מהטיות תרבותיות ולכן הם מקבלים ציונים נמוכים יחסית.


    נלקח מתוך ויקיפדיה.

  2.  
  3. נושאים אחרונים
  4. Ze'eV מנותק/ת TopGear Super Professional
    תאריך הצטרפות
    08.02.2008
    הודעות
    2,092
    #2

    תודה רבה, חומר מוכר..

  5. Asaf מנותק/ת מנכ"ל האתר לשעבר
    תאריך הצטרפות
    26.01.2008
    שם פרטי
    אסף
    הודעות
    7,329
    #3

    תודה רבה,לא ממש ידעתי מזה,עכשיו אני יודע חחחחח
    בברכה,
    אסף,מנכ"ל האתר לשעבר.

 

המבקרים מצאו דף זה ע"י חיפוש המילים:

SEO by vBSEO